Rotary Stimuleringsprijs

14 Februari 2021

Jongerenprojecten verdienen de schijnwerpers

Het is voor met name jongeren extra lastig om in deze tijd hun weg in de maatschappij te (blijven) vinden. Veel jongerenprojecten staan onder druk. Ze kunnen extra aandacht en een financiële injectie dan ook goed gebruiken. Dit jaar organiseren de 62 Rotary- en 7 Rotaractclubs in district Noord-Nederland voor de vijfde keer de Rotary Stimuleringsprijs om jongerenprojecten in de schijnwerpers te zetten en te ondersteunen. Het district bestaat uit de vier regio’s Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel/Flevoland. Omdat de prijs vorig jaar vanwege de lockdown niet is doorgegaan wordt de Rotary Stimuleringsprijs dit jaar voor het eerst digitaal georganiseerd. De Rotaryclubs stellen gezamenlijk het prijzengeld van € 12.500 beschikbaar. In 2019 heeft stichting Kabira de hoofdprijs gewonnen. Het was de opstart voor vele mooie ontwikkelingen voor dit onderwijsproject voor kansarme jongeren in Oeganda.

Criteria voor meedoen is dat het project bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen (0-27 jaar). De uitvoerbaarheid van het project moet realistisch zijn en er dienen vrijwilligers bij de uitvoering van het project betrokken te zijn. Daarnaast is een criteria dat het project ook maatschappelijke impact heeft. Het mag een nieuw project zijn of voortborduren op bestaande initiatieven. Het beoogde doel mag dichtbij huis zijn, maar ook veraf zijn. Stichtingen en verenigingen met een link met een van de vier regio’s kunnen het jongerenproject tot 1 april a.s. aanmelden door het invullen van het digitale aanmeldformulier en het insturen van een kort filmpje over het project op de website van Rotary Stimuleringsprijs (www.rotarystimuleringsprijs.nl).

In mei vindt per regio de verkiezing plaats via een digitale stemming door de plaatselijke Rotary- en Rotaractclubs. Vervolgens kent een vakjury uit de regiowinnaars ook nog eens een extra hoofdprijs toe.

De opzet wordt nader uitgelegd op www.rotary.nl/d1590/rotarystimuleringsprijs/2021/hoofddocument.pdf

Bij elke plaatselijke Rotaryclub kan ook uitleg of ondersteuning worden gevraagd.